onsdag 20 augusti 2008

Varför jag investerar i träd samt är ambassadör !

  • Om jag tar en titt på mitt privata pensionfondsparande så började jag med 200 kr/mån bara för att göra något åt den förväntade dåliga pension vi 70-talister förväntas få, antingen är börsen nyckfull eller jag en idiot att placera, eller både och, men följande är mitt resultat: På 10 år har 24000 kr blivit 21000 kr, suck en förlust på ca 6%/år i 10 år, det håller inte. Har nu fryst mina privata pensionsplaceringar och ersätter dem med bl.a. träd.
  • Om jag köper ett visst antal träd per år så vet jag vad jag minst kommer att få ut, lätt att planera för framtiden.
  • Aktieportfölj vs. Träd: I regel har en aktieportföljplacerare som mål att uppnå en genomsnittlig avkastning på 15 %, köper jag träd så vet jag att minimiavkastningen är ca 15 %, i stort sett utan att lyfta ett finger och till vilken summa jag själv önskar lägga (min 13 euro) samt att jag slipper bekymra mig för börsnedgångar. En portfölj med bra riskspridning kostar från 30000 kr. Då trädköp innebär att jag investerar i råvaror vilka inte blir fler på jorden så känns denna placering ”trygg”.
  • Sparande till barn: Surt om jag envist sparar i fonder till barn och så visar det sig att det året pengarna ska användas så är inte börsen värderad på det sätt som jag hade önskat.
  • Jag upplever risken som minimal, näst intill försumbar då det inte kostar så mycket pengar. Om man inte valt att gå "All in" förstås
  • Att få vara del av något stort och samtidigt tjäna en hacka.
  • Jag väljer själv min engagemangsnivå, vilken blivit väldigt hög.
  • Jag tycker att detta är en fantastisk möjlighet, dels för de som behöver vår hjälp samt att alla kan vara med, och jag har valt att sprida informationen till så många jag bara kan, ALLA som träffar mig ska ha fått med sig en dos av Better Globe när vi skiljs åt.
  • Och så är det kul förstås.

1 kommentar:

Cici sa...

Niiice Marcus! Bra, nu vet jag vart ja ska gora av "alla" mina pengar som ja ska spara tills mina barn ska ga franska skolor osv..