tisdag 26 augusti 2008

Bevattningssystemet "drip irrigation" hemma

Drip irrigation
När jag var i Afrika och fick mig en närmare titt på bevattningssystemet "drip irrigation" i Kibwezi som används vid trädplantering så blev jag imponerad av dess enkelhet.
Jag har tidigare stått och dreglat över Gardenas alla möjliga olika system utan att kommit till skott, har nog helt enkelt varit för dyrt för mitt pyttelilla växthus.
Väl hemma så bestämde jag mig att testa detta i mitt växthus vilket har fungerat fantastiskt bra. Det är fuktigt runt plantan och en bra bit ner i jorden och det är direkt snustorrt mellan plantorna och jag lovar att jag har aldrig förr drivit fram så mycket gurka o tomat så enkelt och till så lite vatten.
Nu när jag testat själv så är jag övertygad att detta funkar även i Afrika.
Det jag går igång på är enkelheten, funktionen och priset:
Matrialet jag använt är: Tunna 200l, 1/2 tum slang med 1,5 mm hål vid resp planta, 3/4 tum slang som jag delat på längden och trätt över för att säkerställa att vattnet sipprar ner i jorden och inte i en stråle rakt upp, och det bästa av allt är ju att denna installation är helt oberoende av kommunalt vattentryck vilka andra system kräver.



Med denna enkla metod så är jag nog reda att skaffa mig ett mycket större växthus.

Inga kommentarer: